Rozmiar produktu to jedna z najważniejszych informacji, którą rękodzielnik powinien dostarczyć swojemu klientowi. Przy ubraniach z sieciówek najczęściej widzimy metki tekstylne, które łopoczą w szwie. Niektóre są tak duże, że wielu z nas zaraz po zakupie odcina taką metkę, aby nie drażniła skóry. My, mali wytwórcy, nie jesteśmy skazani na takie metkowanie rozmiarowe. Mamy inne możliwości i warto z nich skorzystać, bo są nie tylko równie skuteczne, ale też i ładne.
ROZMIAR - TYLKO JAKI?
O tym, że podanie rozmiaru produktu jest bardzo ważne, nie trzeba nikogo przekonywać. To podstawowa informacja, która decyduje o tym, czy klient w ogóle zacznie rozważać zakup naszego dzieła. Bo jak nie ma jego rozmiaru, to z zakupu rezygnuje lub dopytuje, czy można takowy dorobić. W sprzedaży internetowej rozmiar zwykle wybiera się w formularzów zamówienia, ale już na targach czy kiermaszach, powinien być widoczny przy każdym produkcie. W ten sposób osoby odwiedzające stoisko od razu widzą, z jakim rozmiarem mają do czynienia.
By rozmiar spełnił swoją informacyjną rolę upewnij się, że:
- widoczny jest w miarę dostępnym miejscu, najlepiej na wierzchu ubrania - w tej sposób unikniesz "dogrzebywania się" do metki i gniecenia materiału, a klient nie będzie musiał tracić czasu na poszukiwania
- ma uniwersalne oznakowanie - nie kombinuj z tworzeniem własnych rozmiarów jak np. "dla przedszkolaka średniaka", bo to nie są dane, z których wynika wzrost, waga, czy wiek. Używaj dobrze znanych rozmiarów jak np. 104, 110/116, XS, MIDI itp. Wtedy metka będzie od razu czytelna dla klienta.
- nie jest najważniejszą "ozdobą" rękodzieła - klienci zwykle nie lubią, by w widocznym miejscu wystawała metka z napisem XXL; wybierz dostępne, ale raczej dyskretne miejsce wszycia
- jest właściwy - sprawdź dwa razy, czy po kilku godzinach szycia, nie pomyliłeś rozmiaru 122 ze 128 albo X z XS. Lepiej się upewnić niż wysłać odbiorcy za małe ubranie
- metka nie uszkodzi twojego produktu - nie wszędzie wbijesz agrafkę, nie zawsze stempel wyjdzie ładnie
Teraz czas na wybór oznakowania rozmiarami. Metka tekstylna to oczywisty wybór, ale spróbuj zaszaleć! Rozmiar można potraktować kreatywnie i sprawić, by był nie tylko informacją, ale i dodatkową ozdobą. Sprawdź, co możesz zrobić.
ROZMIAR NA TAŚMACH TEKSTYLNYCH Z LOGO
Takie metki to najczęstsza opcja. Wystają zwykle ze szwu. Obok rozmiaru drukowane jest logo, nie raz także przepis prania czy skład materiału.
W zależności od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć, możesz wybrać metkę chorągiewkę lub składaną w szew, gdzie logo widzimy z jednej, a rozmiar z drugiej strony. Taka metka jest już elementem dekoracyjnym i zwykle wystarcza do omarkowania produktu - mamy już nie tylko podany rozmiar ale też producenta.
* zobacz z logo taśmy z metra i metki cięte
ROZMIAR SOLO
Samodzielny rozmiar to świetny wybór zwłaszcza, jeśli Twoje logo masz już naszyte w innym miejscu. Metki w kostkach są bardzo małe, po wszyciu to zaledwie 1x1 cm, więc będą pasowały nawet do najmniejszych produktów. W jednej kostce otrzymujesz aż dwieście pojedynczych metek, więc zapas spory.
Metkę możesz wszyć samodzielnie w szwie, możesz ją także umieścić pod metką główną w logo.
* zobacz wszywki w kostkach
STEMPEL Z OZNACZENIEM ROZMIARU
Rzadziej spotykanym, ale bardzo oryginalnym i ciekawym oznaczeniem rozmiaru, jest stemplowanie. Możesz ostemplować dowolny kartonik i doczepić go do ubrania. Stempel możesz także postawić na wizytówce, opakowaniu, torbie czy pudełku. Jest to bardzo uniwersalne rozwiązanie, a ponieważ stempel w zasadzie się nie zużywa, to inwestycja na lata.
A jeśli nie stemple z pojedynczymi rozmiarami, to fajnie sprawdzi się stempel, w którym ręcznie uzupełnisz rozmiar i cenę. Sam stempel ma wielkość 4x3 cm, mieści się tagach klasycznych, które możesz przywiesić do produktu za pomocą agrafki czy klamerki.
STEMPLOWANIE UBRAŃ
Alternatywą dla stempli do papieru są stemple i tusze dedykowane do ubrań. W tym przypadku oznaczenie rozmiarowe jest już bezpośrednio na materiale. Jak z trwałością takich odbić?
Przede wszystkim pamiętaj, że to nie jest druk cyfrowy i trwałość odbicia jest czasowa. Zwykle będzie to kilka - kilkadziesiąt prań. Wszystko zależy od środków piorących, temperatury wody i programu prania.
Do stempli tradycyjnych, z drewnianym gryfem, o których pisałam wyżej, używamy tuszy dedykowanych do tkanin. Zwykle, papeteryjne, zabrudzą tkaninę!! Taki specjalny tusz zazwyczaj wymaga utrwalenia, dlatego po wyschnięciu trzeba koniecznie przeprasować ostemplowane miejsce. Bez tego odbicie może po prostu się sprać.
Drugim sposobem jest pieczątka automatyczna z tuszem do tkanin. Firma Colop dołącza do zestawu specjalną drukarenkę, dzięki której możesz dowolnie przestawiać litery i cyfry, a tym samym tworzyć rozmiary, które akurat są ci potrzebne. Ale możesz też więcej! W jednym wersie ustaw rozmiar, a w kolejnych swoją nazwę czy tekst typu 100% handmade. Taka pieczątka to super rozwiązanie, jeśli masz sporo zmiennych danych w swojej działalności i chcesz szybko dostosowywać stemplowanie do potrzeb.
* zobacz tusze do tkanin i pieczątkę z drukarenką COLOP
PAPIEROWE METKI
Etykieta papierowa, czy to drukowana czy uzupełniana ręcznie, to sprawdzony sposób na oznaczanie rozmiarów. Tutaj rozwiązań jest bardzo wiele, wszystko zależy od Twoich potrzeb. To niezawodna metka dla produktów, przy których nie można doszywać metek tekstylnych, a więc wszelkich dzierganek ręcznych.
Etykietę papierową przymocujesz do chusty czy swetra za pomocą agrafki, sznurka, wstążki i gotowe.
Na etykiecie papierowej możesz:
- odhaczać wybrany rozmiar na liście wszystkich dostępnych
- wpisywań rozmiar ręcznie w wyznaczonym miejscu lub przybić stempel
- zrobić osobną etykietę dla każdego rozmiaru
Etykieta papierowa daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o cała treść. Możesz umieścić na niej logo i wszystkie niezbędne informacje. Każde z tych rozwiązań zaprojektujemy dla Ciebie.
* * * * *
Jeśli się wahasz i nadal nie wiesz, który rodzaj metkowania wybrać do swoich produktów, nie wahaj się i pisz:
domwkratke@gmail.com